Forum AWF Katowice Strona Główna

ma ktoś notatki z psychologii?

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum AWF Katowice Strona Główna -> Psychologia
Autor Wiadomość
rolka
Użytkownik
Użytkownik



Dołączył: 06 Paź 2010
Posty: 98
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Żory

PostWysłany: Czw 20:45, 02 Cze 2011    Temat postu: ma ktoś notatki z psychologii?

jak w temacie
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Camillo
Użytkownik
Użytkownik



Dołączył: 06 Paź 2010
Posty: 89
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Będzin
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 21:10, 02 Cze 2011    Temat postu:

EMOCJE- silne odczucia (świadome lub nie) o charakterze pobudzenie pozytywnego lub negatywnego. W szerszym znaczeniu są to procesy psychiczne, które poznaniu i czynnością podmiotu nadają jakość oraz określają znaczenia jakie mają dla niego będące źródłem emocji przedmioty, zjawiska, inni ludzie, a także własna osoba, czyli wartościują stymulację. CECHY EMOCJI: znak emocji (pozytywny lub negatywny charakter); natężenie emocji (wiąże się z wielkością wpływu tego procesu na zachowanie, tok myślowy); treść emocji (określa znaczenie bodźca i usposabia do konkretnego zachowania np. lęk do ucieczki, gniew do agresji). RODZAJE EMOCJI: strach, nieśmiałość, zakłopotanie, zmartwienie, lęk, złość, zazdrość, żal, ciekawość, radość, miłość // Wg podziału ewolucyjnego wyróżnia się emocje związane z popędami, które występują zarówno u zwierząt wyższych jak i u ludzi oraz emocje wyższe (intelektualizowane) charakterystyczne dla człowieka, które powstały w związku z rozwojem potrzeb psych i społ. (uczucia moralne, patriotyczne, estetyczne, miłość, przyjaźń) // Emocje mają charakter dualistyczny, bo z jednej strony są formą doznawania, a z drugiej są swoistą formą popędu wewnętrznego. PODZIAŁ EMOCJI WG MAZURKIEWICZA: organiczne (wrażenie pełnego pęcherza), instynktowne (uczucie głodu), warunkowe, prelogiczne (uczucia izolowane, magiczne, pozbawione autokrytycyzmu).PODZIAŁ EMOCJI WG BUCKA: (wg niego emocje to proces odczytywania motywów) I- reakcje anatomiczno-endokrynologiczne powstające na drodze interoreceptorowego sprzęzenia zwrotnego, funkcjonalnie związane z adaptacją organizmu i homeostazą; II- expresja zachowania, wyrażanie stanów uczuciowych za pomocą mimiki, gestów, wokalizacji itp. na drodze proprioreceptorowego sprzężenia z mięśniami szkieletowymi; III- synkretyczne poznanie, emocje związane są z wewnętrznym poznawczym odczytywaniem i subiektywnym doświadczeniem własnego stanu. PODZIAŁ EMOCJI WG BILIKIEWICZA: (dokonał podziału ze względu na wpływ emocji na sprawność organizmu) steniczne (=wzmagające gotowość do działania), asteniczne (=obniżające gotowość do działania). PODZIAŁ EMOCJI WG PLUTCHILSA: podstawowe (radość, złość, strach, wstręt, smutek, zaskoczenie, zaciekawienie, akceptacja), złożone (miłość, zazdrość, nadzieja, nienawiść).
* MOTYWACJA- całokształt różnorodnych czynników i uwarunkowań pobudzających ludzi do działania i określających kierunek tego działania oraz wpływających na ilość energii wydatkowanej w tym działaniu. MOTYWACJA WEWNĘTRZNA: mot powodująca zachowanie, którego celem nie jest osiągnięcie zew nagród, ale dana aktywność jest celem samym w sobie. MOTYWACJA ZEWNĘTRZNA: angażowanie się w jakieś działanie wskutek zew nacisków lub dla zew korzyści, a nie dlatego, że wykonywane zadanie sprawia nam przyjemność albo interesuje.
TEORIA ATKONSONA: zakłada, że motywacja jest zachowaniem wyliczonym. Zgodnie z tą teorią zachowanie ukierunkowane na osiągnięcia jest oparte na 2 konkurencyjnych potrzebach- potrzebie osiągnięcia powodzenia i potrzebie uniknięcia porażki.KONFLIKT INTERPERSONALNY: wewnętrzny stan sprzeczności pragnień, przekonać i wartości jednostki.
WEKTOROWA TEORIA KONFLIKTU KURTA LEVINA: motyw może być wektorem dodatnim lub ujemnym; w syt konfliktowej mogą na nas działać różne pary wektorów np.: +/== najtrudniejsze (kariera czy rodzina), -/- = wybieramy mniejsze zło, +/- = coś za coś.PRAWO YERKSA-DODSONA: opisuje zależność między pobudzeniem emocjonalnym (stres, frustracja) a poziomem wykonywania zadań (liczba błędów). Jest to funkcja krzywoliniowa- do pewnego poziomu wzrost pobudzenia polepsza poziom wykonania, ale z dalszym wzrostem poziom wykonania obniża się// I prawo Y-D: istnieje krzywoliniowy związek między pobudzeniem, a wykonaniem zadania. Dla każdego zad istnieje optymalny poziom pobudzenia, przy którym zad jest wykonane najlepiej. II prawo Y-D: im trudniejsze zadanie, tym niższy poziom optymalnego pobudzenia; zad łatwe są dobrze wykonane nawet, gdy poziom pobudzenia emocjonalnego jest fest wysoki, a wykonywanie zad trudnych jest szybko upośledzone przez wysoki poziom pobudzenia.
* WRAŻENIA ZMYSŁOWE- odbiór bodźców z otaczającego środowiska, inaczej przetwarzanie sensoryczne; powstaje dzięki zmysłom (wzrok, słuch, smak, węch).// Zmysły somatyczne związane są z receptorami w skórze (dotyk, nocycepcja= zmysł bólu, zmysł temp; zmysł równowagi; propriorecepcja= zmysł ułożenia części ciała względem siebie oraz napięcia mięśniowego).
ZJAWISKO KOMPENSACJI: wyrównanie braku jednego zmysłu drugim.
WZROK-fala świetlna-oko-czopki i pręciki siatkówki-kolory, kształty, faktura// SŁUCH-fala dźwiękowa-ucho-szumy,tony// WRAŻENIA SKÓRNE-kontakt zewnętrzny-końcówki nerwowe zakończone ciałkami-ciepło, zimno, ból, dotyk// WĘCH-substancje lotne-nos-komórki zmysłowe nabłonka wechowego-zapachy// SMAK-język-kubki smakowe podniebienne// RÓWNOWAGA-siła ciążenia, siły mechaniczne-ruch. ADAPTACJA ZMYSŁOWA: przejściowa i mająca charakter dostosowawczy zmiana czułości receptora zmysłowego lub narządu zmysłu. Wzrost intensywności bodźca powoduje spadek wrażliwości i odwrotnie. Zmieniająca się wrażliwość z jednej strony podnosi skuteczność zmysłu, a z drugiej strony zabezpiecza go (w pewnym zakresie) przed uszkodzeniem.
* PAMIĘĆ- proces odpowiedzialny za rejestrowanie, przechowywanie i odtwarzanie doświadczenia. Formy przechowywania: deklaratywna (fakty, zdarzenia), proceduralna (pamięć jak wykonywać czynności); Udział świadomości: jawna, ukryta; Czas przechowywania: długotrwałą (lata), krótkotrwała (kilka sekund), sensoryczna (max 5 sekund; echoniczna= bodźce słuchowe; ikoniczna= bodźce wzrokowe); Rozumienie: logiczna (info, które trzeba analizować, zapamiętany jest ogólny sens, a nie szczegóły, pamiętamy na dłużej), mechaniczna (info, których nie trzeba rozumieć, łatwo zapominamy).
* PERCEPCJA- organizacja i interpretacja wrażeń zmysłowych w celu zrozumienia otoczenia. Jest to spostrzeganie i uświadomiona reakcja narządu zmysłowego na bodziec zewnętrzny, sposób reagowania i odbierania wrażeń. CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA PERCEPCJĘ: a.) związane z wyobraźnią, odbierane przez nią wrażenia zmysłowe zwykle są deformowane przez nasze oczekiwania, potrzeby, uczucia i mechanizmy obronne uruchamiane przez podświadomość b.) związane z inteligencją; koordynuje ona doznania zarejestrowane w naszej wyobraźni.// ETAPY PROCESU POSTRZEGANIA: odbiór wrażeń, postrzeganie w wąskim znaczeniu, identyfikacja i rozpoznanie. EFEKT ŚWIEŻOŚCI: polega na silniejszym oddziaływaniu info, które nadeszły jak ostatnie niż tych, które nadeszły wcześniej. Ten efekt kontrastuje z EFEKTEM PIERSZEŃSTWA- zjawiskiem lepszego zapamiętywania info dobiegających na początku.
* INTELIGENCJA- ogólna zdol do korzystania z doświadczeń; jest to złożona zdol umysłowa, która obejmuje takie zdol podstawowe jak rozumienie słowne, wyobraźnia przestrzenna, zdol rozumowania, zdol do posługiwania się liczbami. IQ= iloraz inteligencji; wartość lcizbowa testu psychomtrycznego, którego celem jest pomiar inteligencji. Wartość ta nie est absolutną miara inteligencji, ma charakter relatywny. Wzór to wiek umysłowy dzielony przez wiek zycia i to razy 100. RODZAJE INTELIGENCJI: A- stanowi potencjał intelektualny organizmu zdeterminowany wyposażeniem genetycznym / B- zdol intelektualne przejawiające się na zewnątrz, w zachowaniu. CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA INTELIGENCJĘ: anatomicznomorfologiczne (jakość tkanki nerwowej, szybkość przebiegu procesów nerwowych, plastyzność kom nerwowych, łatwość kodowania, przetwarzania o odtwarzania info); stan fiz i psych organizmu, poziom uwagi i motywacji, wiedza i umiejętności jednostki/ czynnik środowiskowy. RODZAJE INTELEKTU: logiczno-matematyczna, muzyczna, przestrzenno-wizualna, kinestetyczna, interpersonalna, intrapersonalna, przyrodnicza, naukowa, filozoficzna, moralna, finansowa, lingwistyczna.
* PSYCHOLOGIA SPOŁECZNA- bada w jaki sposób rzeczywista lub wyimaginowana obecność innych osób wywiera wpływa na ludzkie myślenie, odczuwanie i zachowanie. Zajmuje się następującymi procesami... ACYLITACJA- napięcie jednostki wynikające z faktu bycia obserwowanym. KONFORMIZM- przyjmowanie narzucanych przez grupę idei. PRÓŻNIACTWO SPOŁ- np. w grach zespołowych, bo zawsze jest jakiś głąb, który ma temat gdzieś // POSTAWA- trwała ocena, pozyt/negat ludzi, obiektów, pojęć;Komponenty postawy: poznawczy, emocjonalno-oceniający, behawioralny. STEREOTYP- generalizacja odnosząca się do gr w ramach której identyczne charakterystyki zostają przypinane wszystkim bez wyjątku jej członkom, niezaleznie od różnic między nimi.UPRZEDZENIE- wroga/negat postawa dotycząca grupy ludzi, oparta jedynie na przynależności do tej grupy.


by Vanessa
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Vi
Użytkownik
Użytkownik



Dołączył: 12 Lut 2011
Posty: 59
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: K-ce
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Czw 21:22, 02 Cze 2011    Temat postu:

nie pytajcie mnie tylko czy chciało mi się to pisać Very Happy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
rolka
Użytkownik
Użytkownik



Dołączył: 06 Paź 2010
Posty: 98
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Żory

PostWysłany: Czw 23:12, 02 Cze 2011    Temat postu:

heh Very Happy dzieki wielkie!Smile
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:    Zobacz poprzedni temat : Zobacz następny temat  
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum AWF Katowice Strona Główna -> Psychologia Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Regulamin